Adventtikalenterin ostaja tukee lappilaista partiotoimintaa

Adventtikalenterikampanja on yksi tärkeimmistä partion varainkeräysmuodoista Suomessa. Vuosittain adventtikalentereita myydään Suomessa noin 300 000 kappaletta, mikä on huima määrä. Lapissa adventtikalentereita myytiin vuonna 2018 lähes 7000 kappaletta.

Vuonna 2019 adventtikalenterin hinta nousee ja uusi myyntihinta on 10 €. Tämä on herättänyt paljon keskustelua ja myyntimäärien on pelätty laskevan rajusti. Kannattaa kuitenkin muistaa, että hinnan korotuksen hyöty näkyy nimen omaan lippukunnan tasolla. Viime vuonna yhdestä myydystä kalenterista jäi lippukunnalle 2,90 €, kun tänä vuonna yhdestä kalenterista lippukunnalle jää 4,50 €.

Myyntitilanteessa kannattaa myös ottaa huomioon se, että adventtikalenterin ostaminen on useimmille tapa tukea partiotoimintaa ja paikallista nuorisotyötä. Joillekin voi olla kynnys ostaa 10 € hintainen kalenteri aiemman 7 € hinnan sijaan. Mutta moni haluaa edelleen tukea partiotoimintaa eikä 3 € korotuksella ole heille merkitystä.

Myyntipaikoilla ja maksutavoilla iso merkitys

Suomen Partiolaiset selvitti sitä, mikä on suurin syy ihmisillä olla ostamatta partiolaisten adventtikalenteria. Selkeästi tärkeimpänä syynä nousi esiin se, että ihmiset eivät tiedä, mistä kalentereita voi ostaa. Tässä meillä on siis vielä paljon tehtävää ja samalla myös mahdollisuus pitää kalenterien myyntimäärät ennallaan ja jopa kasvattaa myyntimääriä.

Mikä sitten auttaa myymisessä? Vuonna 2018 selkeän myyntitavoitteen asettaneet lippukunnat saavuttivat lähes 15 % keskimääräistä paremman tuloksen. Eli jos kalenterien myyjät tietävät, mihin konkreettiseen asiaan varoja kerätään, ovat he todennäköisesti motivoituneempia myymään kalentereita. Mihin teidän lippukuntanne kerää varoja? Tietäväthän myyjätkin tämän tavoitteen?

Saatavuus ja ostamisen helppous ovat asioita, jotka vaikuttavat myyntimääriin ihan suoraan. Vain ovelta ovelle -myyntiä tehneiden lippukuntien myyntitulos oli huonompi kuin useampaa myyntipaikkaa (kaupan edustalla, myyjäisissä jne) käyttäneiden. SP on myös tehnyt vuodelle 2019 valtakunnallisen sopimuksen Lidl:n kanssa, jotta kyseisten kauppojen edustalle voidaan mennä myymään ilman erillisiä kustannuksia.

Nykyään monet eivät enää juurikaan käytä käteistä rahaa, mikä vaikuttaa myös kalenterimyyntiin. Mobiilimaksutapoja tarjonneet lippukunnat saavuttivat yli 20% keskiarvoa paremman tuloksen (lisätietoja eri maksutapojen käyttöönotosta löytyy SP:n nettisivuilta). Jos uusien maksutapavaihtoehtojen käyttöönotto kiinnostaa, kannattaa asia hoitaa kuntoon hyvissä ajoin ennen kalenterimyynnin aloittamista, sillä siihen voi mennä useampi viikko.

Lisää käytännöllisiä vinkkejä ja valmista materiaalia löytyy Suomen Partiolaisten sivuilta. Tämän vuoden adventtikalenteri julkistetaan partioviikolla, jonka jälkeen tuore materiaali on saatavilla. Ne, jotka haluavat ostaa adventtikalenterinsa verkkokaupasta, kannattaa ohjata adventtikalenteri.fi -sivulle.

PS. Adventtikalenteri on myös avainlipputuote. Tänä vuonna myös adventtikalenterin mukana aiemmin tulleet pakettikortit korvautuvat pakettitarroilla.

Kuva: Otso Nuotio / Suomen Partiolaiset